Winkelbeeld van de Dirk in winkelcentrum Makado in Purmerend.
Winkelbeeld van de Dirk in winkelcentrum Makado in Purmerend. Foto: Robert Joore

Hiiper kwartaalmonitor (eerste kwartaal): Dirk blijft het goed doen

Door: Dave van Loon · leestijd 1 minuut Branche & Cijfers

Hiiper grijpt de kwartaalmonitor aan om meteen te kijken welke formule het meest heeft geprofiteerd van de paasdagen. Wanneer het de marktaandeelcijfers vergelijkt met de paasdagen van 2023, dan ziet Hiiper dat Dirk het beste heeft gescoord met een index 115. Ook over het hele kwartaal heeft Dirk het goed gedaan (index 114) en weet het de groei vast te houden.

Goede scores met Pasen behaalde ook Poiesz (index 108) en ook de combinatie Albert Heijn/Jan Linders pluste met index 103 ten opzichte van Pasen 2023. Hetzelfde indexcijfer voor Pasen behaalt Albert Heijn/Jan Linders voor het hele kwartaal. Toch lijkt het stoppen met verkopen van tabak wel degelijk impact te hebben op het marktaandeel van de Zaanse grootgrutter, aldus de onderzoekers. Want wanneer de cijfers van Q4 2023 worden vergeleken met de cijfers van Q1 2024, dan ziet Hiiper een marktaandeelindex van 97.

Wat de stijgende tabaksprijzen per 1 april en de volledige stop van de verkopen bij supermarkten per 1 juli gaan betekenen voor decijfers van andere formules, zullen we snel weten. Joep Smeets, managing director van Hiiper stelt: “De verhoging van de accijns optabak per 1 april kan een uitdaging worden voor supermarkten. Vooral in de grensregio’s verwachten we een flinke daling in de verkopen nu sommige producten wel 8 euro duurder zijn geworden.”

Verder heeft in het eerste kwartaal van 2024 vooral het geplaagde Plus een flinke marktaandeelgroei te pakken. Hoewel het marktaandeel van de combinatie Plus/Coop in de laatste drie kwartalen van 2023 steeds lager lag dan Q1 2023, constateert Hiiperafgelopen kwartaal een plotselinge lift te zien met een marktaandeelindex van 104 ten opzichte van Q1 2023. De succesvolle Euroweken in januari dit jaar spelen hier een belangrijke rol in.

Ten opzichte van Q1 2023 geldt voor de discountformules dat Dirk met een marktaandeelindex 114 opnieuwe de grote winnaar is. De hard discounters Aldi en Lidl hebben een minder goed kwartaal gehad (marktaandeelindex 95). Bij Lidl lijkt met name in de laatste paar weken van het kwartaal wel weer wat verbetering zichtbaar met een marktaandeel wat langzaam naar hetzelfde niveau als eenjaar geleden toe kruipt.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.