Code geel in supermarktland
Code geel in supermarktland Shelflife

Code geel in supermarktland

· leestijd 2 minuten Algemeen
In februari 2012 nam Jumbo Supermarkten C1000 over van CVC Capital Partners. Daarbij koos Jumbo ervoor om de C1000-formule te laten verdwijnen en te focussen op de Jumbo-formule. Terwijl de laatste Super de Boer-winkels nog van Jumbo-logo en -inrichting moesten worden voorzien, luidde het Veghelse familiebedrijf hiermee opnieuw een (nóg grotere) ombouwoperatie in.
Hoewel de ombouw en integratie van Super de Boer als succesvol werden beschouwd, zal menigeen zich destijds hebben afgevraagd of de overname van C1000 niet een stap te ver (of te vroeg) was. Zo moest Jumbo nu circa 75% meer winkels ombouwen, lag de overnameprijs 65% hoger (vastgoed nu niet inbegrepen) en was het terugverdienpotentieel minder evident dan bij de overname van Super de Boer. 
Het persbericht dat Jumbo op 30 december jl. publiceerde, doet vermoeden dat men tevreden is over het ombouwproces en de integratie van C1000 tot op heden. Inmiddels hebben 197 voormalige C1000-winkels de naam Jumbo op de pui en zijn 95 van de 136 verkochte winkels aan Ahold en Coop geleverd. Naar eigen zeggen realiseert het overgrote deel van de omgebouwde C1000’s de verwachte omzetten en ‘plust’ ten opzichte van de oude C1000-omzet. De autonome omzet van C1000 daalde acceptabel met ‘slechts’ 3%. Ceo Frits van Eerd kon begin januari met een ‘gerust’ hart aan de start van Dakar 2015 verschijnen. 
Toch liggen er voor de komende jaren nog wel wat uitdagingen voor Jumbo. Ik noem er een aantal:
Allereerst is het streven om medio 2015 de ombouw te voltooien van nog zo’n 75 resterende C1000’s. De komende maanden moet het ombouwtempo worden verhoogd tot 3 à 4 winkels per week.
Met het toenemen van de ‘Jumbo-dichtheid’ neemt ook het kannibalisatiegevaar toe van Jumbo’s onderling. Een recent verschenen EFMI-analyse van de ombouw van C1000 door Jumbo laat zien dat er nog relatief veel winkels op de ‘to do-lijst’ staan, die zich in de directe omgeving van een al bestaande Jumbo bevinden. Hier vereist het managen van de ombouw extra aandacht en moet actie worden ondernomen als winkels te sterk op elkaar kannibaliseren.
Tegelijkertijd neemt de ‘concurrentie’ vanuit de C1000-formule af wanneer steeds minder winkels onder deze vlag opereren. De tijd zal leren in hoeverre Jumbo erin slaagt om de vaste C1000-klanten tot Jumbo-klanten te converteren. De vaststelling van cfo Ton van Veen dat de autonome omzetgroei in de voormalige C1000-winkels beduidend hoger ligt dan 3,5% is een signaal dat de klanten tijd nodig hebben om aan de Jumbo-formule te wennen.
Wanneer de ombouw van C1000 is afgerond, zal een meerderheid van de winkels in handen zijn van franchisers, terwijl de Jumbo-formule in 2009 nog voor driekwart uit filialen bestond. De ondernemers zullen een prominenter deel (gaan) uitmaken van de besluitvorming; de beheersbaarheid van de processen en de handhaving van de uniformiteit van de Jumbo-formule zullen extra aandacht vragen.
Niet in de laatste plaats moet Jumbo de financiële performance op koers zien te houden. Het bedrijf zal in 2015 meer focus (moeten) leggen op de beheersing van kosten en de vergroting van de efficiency om (met de laagsteprijsgarantie) competitief te kunnen blijven en de schuldenlast terug te dringen.
Ondanks het intensieve ombouw- en integratieproces heeft Jumbo de afgelopen jaren veel formulevernieuwing doorgevoerd (Foodmarkten, Jumbo.com). Door de toegenomen schaalgrootte wordt de formule-ontwikkeling wel een complexer proces, waarbij Jumbo steeds de juiste balans moet zoeken tussen slimme aanbiedingen enerzijds en het handhaven van het edlp-model anderzijds.
In hoeverre Jumbo erin slaagt om al deze uitdagingen het hoofd te bieden, hangt (mede) af van het concurrentieveld. Ik neem aan dat de concurrenten niet achterovergeleund in de stoel afwachten of ‘code geel’ voor hen uiteindelijk ‘code rood’ wordt.
Irene van Berlo

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.