Commentaar: Olofsson zit er nog, Blum niet meer
Commentaar: Olofsson zit er nog, Blum niet meer Shelflife

Commentaar: Olofsson zit er nog, Blum niet meer

· leestijd 1 minuut Algemeen

‘Komende donderdag wordt het bekend’ of de machtigste Europese bestuursvoorzitter van een supermarktconcern er nog zit of niet, schreven we vorige week. Nou, de Zweed en ex-Nestlé-bestuurder Lars Olofsson zit er nog. De aandeelhouders hebben hem laten zitten, ondanks de slechte resultaten. Een ander is wél weg: Laurent Blum, eveneens afkomstig van Nestlé (in 2009 overgestapt van waterdivisie Nestlé), trouwens, was ‘global brand director’. Maar sinds afgelopen donderdag niet meer. Nee, merkten we later, sinds eind vorig jaar al niet meer. Maar het werd afgelopen week pas bekendgemaakt.

Carrefour liet in een persbericht niets weten over Olofsson zelf (de man bracht het persbericht zelf naar buiten, met zijn signatuur, dat alleen al zegt dat hij er nog is…). Carrefours omzet steeg nog wel, maar dat kwam door omzetstijgingen in Azië en Latijns Amerika. De omzet van Carrefour in thuisland Frankrijk daalde en die in de rest van Europa ook. Let wel, 60% van de totale omzet van Carrefour komt uit Frankrijk.

Olofsson maakte bekend dat het vervolgplan van Carrefour Planet eventjes in de ijskast komt. Zoals bekend: Carrefour Planet, de nieuwe generatie Carrefour-hypermarkt, zou de oplossing moeten zijn voor de afnemende aantrekkingskracht van de Carrefour-hypermarkten. Ongeveer een jaar terug zette Carrefour fors in met een ombouwschema in Frankrijk, België, Spanje en Italië. Maar het tempo is eruit. Waarom? Omdat de ‘Planet’-generatie kennelijk niet die omzetgroei oplevert die van tevoren gedroomd was. De ombouw en het tempo daarvan wordt nu ‘van land tot land bekeken’.

Even wat cijfers: de omzet in Azië over boekjaar 2011 is € 8,2 miljard en die steeg afgelopen jaar met 5,1%. De omzet in Latijns Amerika over 2011 kwam uit op € 17 miljard, een stijging van maar liefst 10%. Maar dan: de omzet in Frankrijk over 2011 was € 39,5 miljard, een daling van 1,2%. En de omzet ‘rest van Europa’ voor Carrefour was € 26,7 miljard, 4% daling. Al met al steeg de jaaromzet een half procent en zo kwam Carrefour toch nog op het nog altijd enorme bedrag van € 91,5 miljard uit, maar dat komt dus alleen uit de groeimarkten. Verder is Carrefour allang geen marktleider meer in Frankrijk, dat is Leclerc.

Directeur Carrefour Frankrijk Noël Prieuz kondigde vorige week een prijsverlagingenreeks aan. Van 500 producten. Dat is binnen een geheel van tussen de 50.000 en 100.000 SKU’s (in een Planet) niet echt veel, maar het gaat wel om dagelijks te gebruiken producten als wasmiddelen en drank. Buitenstaanders hebben er al eerder op gewezen dat Carrefour zijn marktleidende positie in Frankrijk kwijt is geraakt door niet mee te gaan met prijsverlagingen van concurrenten. Als dat een van de oorzaken is, wil Carrefour dat nu wél herstellen – voor zover het niet te laat is en de prijsperceptie van de formule of formulevarianten zich niet allang tegen zich heeft gekeerd.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.