Dick Boer (CBL): ‘omzetstijging door volumegroei’
Dick Boer (CBL): ‘omzetstijging door volumegroei’ Shelflife

Dick Boer (CBL): ‘omzetstijging door volumegroei’

· leestijd 1 minuut Algemeen

De omzet in supermarkt en foodservice is in 2009 met 2,6% gestegen naar € 31,2 miljard. De groei bestaat vrijwel volledig uit volumegroei, aangezien er nauwelijks sprake is van prijsstijgingen. Dat maakt de nieuwbakken CBL-voorzitter Dick Boer vandaag bekend bij de presentatie van het CBL Jaarverslag.

“Ook de komende jaren voelt de consument de gevolgen van de crisis in zijn portemonnee”, aldus Boer, “Voor de consument, onze klant, bestrijden we daarom zo veel mogelijk nieuwe regels of heffingen. Het CBL roept het nieuw te vormen kabinet op om juist met maatregelen te komen die de economie stimuleren. Dus geen btw-verhogingen en uitbreidingen van de statiegeldregelingen, maar laat onze klanten hun boodschappen kunnen doen op tijden en dagen die hen goed uitkomen. Laat de locale winkeliers samen met de gemeente bepalen of een winkel op zondag open mag, daar is geen Haagse regelgeving voor nodig.”

Uit het onderzoek ConsumentenTrends 2010 van EFMI Business School dat vandaag tijdens de presentatie van het CBL Jaarverslag wordt gepresenteerd, blijkt dat 80% van de supermarktklanten die op zondag boodschappen kunnen doen, blij zijn met deze mogelijkheid.

Verder roept de CBL-voorzitter de agrarische sector en fabrikanten op tot samenwerking: “Wij zijn als supermarkten een betrouwbare handelspartner waarmee je kunt samenwerken! Wij kennen de klant en haar wensen. Samen met boeren, tuinders en fabrikanten kunnen we werken aan innovatie en het realiseren van toegevoegde waarde voor de consument. Daarmee kun je de consument verleiden. Kijk dus hoe je samen kunt werken. Hoe je samen in kunt spelen op de consumentenbehoefte aan genieten en gemak. Voor smakelijke, gezonde en duurzame producten is er altijd plaats in de Nederlandse supermarkten.”

Uit ConsumentenTrends 2010 blijkt dat 77% van de supermarktklanten het leuk vindt om nieuwe producten uit te proberen. 40% is ook bereid meer voor deze producten te betalen.

Begin 2009 hebben de supermarkten onderling afgesproken dat iedereen onder de 20 jaar zijn identiteitsbewijs moet tonen bij de aankoop van alcohol en/of tabak in de supermarkt om te voorkomen dat kinderen onder de 16 alcohol of tabak kopen. Uit ConsumentenTrends 2010 blijkt dat 94% van de Nederlanders deze maatregel van de supermarkten kennen. Bovendien vindt vrijwel iedereen die de maatregel kent het een goed initiatief (95%). Een kleine 2% kan zich er echter niet in vinden. 90-95% van de boodschappers vindt dat de maatregel voor jongeren tot 20 jaar ook door slijterijen, sportkantines en horeca zou moeten worden ingevoerd, zo blijkt uit het onderzoek.

Ook op andere terreinen neemt de supermarktbranche haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Bijvoorbeeld met het aanbod gezonde producten, het tegengaan van voedselverspilling en de aanpak van zwerfafval. Uit ConsumentenTrends 2010 blijkt dat de klant hierover te spreken is.

De Nederlandse boodschapper blijft zijn boodschappen bij meerdere supermarkten doen. Kwaliteit en keuze zijn nog altijd de belangrijkste motieven voor de supermarktkeuze. Verder maakt de supermarktklant 6,2 van de 10 keer een boodschappenlijstje. Een kwart van de supermarktaankopen is ongepland.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.