Dirk en Dekamarkt willen afzonderlijk lidmaatschap Superunie
Dirk en Dekamarkt willen afzonderlijk lidmaatschap Superunie Shelflife

Dirk en Dekamarkt willen afzonderlijk lidmaatschap Superunie

Algemeen

Detailresult, het moederbedrijf van supermarktformules Dekamarkt en Dirk, kondigt aan dat beide formules individueel lid willen worden van inkooporganisatie Superunie. Nadat eerder dit jaar de operationele en commerciële aansturing bij de formules zelf kwam te liggen, is dit de volgende stap in de schijnbare ontmanteling van Detailresult. Steeds duidelijker wordt dat Dirk en Dekamarkt een volledig zelfstandige positionering van de formules nastreven.

In mei van dit jaar werd het besluit genomen om de operatie en commercie niet langer centraal binnen Detailresult, maar direct vanuit de winkelformules aan te sturen. Om dit effectief te laten verlopen zijn vervolgens ook een aantal organisatorische wijzigingen doorgevoerd. Hierdoor is de commerciële slagkracht van beide formules vergroot en zijn zij in staat zich meer onderscheidend te positioneren.

Om in de toekomst qua formule- en assortimentsontwikkeling sneller te kunnen reageren op veranderingen in de markt zijn Dekamarkt en Dirk nu met Superunie in gesprek om met ingang van 1 januari 2022 individueel lid te worden. Met een eigen lidmaatschap kunnen de formules een volledig eigen assortimentsbeleid voeren en eigen commerciële afspraken maken met leveranciers.

Ook zal er bij Dekamarkt een ander huismerk dan ‘1 de Beste’ komen. Dekamarkt zal op een nog nader te bepalen moment in 2022 overgaan op het huismerk ‘g’woon’. G’woon is bij meerdere supermarktformules die lid zijn van Superunie te vinden en past door het veel uitgebreidere assortiment beter bij het fullservice concept van DekaMarkt. Dirk blijft ‘1 de Beste’ als huismerk voeren, wat kennelijk beter past bij het discountconcept en assortiment van Dirk.

Door deze veranderingen komt het onderscheidend vermogen van de formules beter tot zijn recht: discount voor Dirk en fullservice voor Dekamarkt, terwijl de schaal- en synergievoordelen van Detailresult voor de formules behouden blijven, omdat beide formules gebruik blijven maken van de logistiek, productiebedrijven en het servicekantoor van Detailresult.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.