Dr. Oetker en Nestlé kopen ‘bezorgers’
Dr. Oetker en Nestlé kopen ‘bezorgers’ Shelflife

Dr. Oetker en Nestlé kopen ‘bezorgers’

· leestijd 1 minuut Algemeen

Is het een trend onder levensmiddelenfabrikanten? Nou nee, twee zwaluwen maken nog geen zomer (al zeker niet in november). Maar opvallend is het wel: Dr. Oetker neemt ‘Flaschenpost’ over en Nestlé ‘Freshly’. Flaschenpost in een drankenbezorger in Duitsland, Freshly is een maaltijdenbezorger in de VS. Daarnaast, ook Heineken zat in de koopmodus, ondanks de fikse ontslagronde die een week terug aangekondigd werd. Straks is ‘Skuumskoppe’ van Heineken.

Gaat het goed met Heineken? Ja en nee. De bierverkopen in de supermarkten lopen op. Maar ja, de bierverkoop in de horeca niet, en in de horeca is de marge op een glas bier interessanter dan die van een krat in de supermarkt. “Heineken schrapt honderden banen op zijn kantoren’, was een week geleden de grote kop in Het Financieele Dagblad. Heineken voelt de gevolgen van de coronapandemie en besloot vorige week dat de loonkosten met 20% omlaag moeten, en dat zal ook voelbaar worden in de kantoren in Amsterdam, Miami en Singapore. Bij de ongeveer 1.700 werknemers bij die drie kantoren gaat het om een ontslag van ‘enkele honderden’.

Begin deze week blijkt Heineken dan weer geld over te hebben. Want het koopt: de Texelse Bierbrouwerij. Dat moet dan kennelijk uit een ander potje zijn geweest. ‘Een overnamebedrag is niet bekendgemaakt’, heet het dan. Als je in Miami of Singapore voor Heineken werkt, dan heb je deze overname niet eens gemerkt. Maar als je in Amsterdam op het kantoor werkzaam bent, is je dat natuurlijk niet ontgaan.

Texelse Bierbrouwerij is tegenwoordig ook in supermarkten te koop, vooral de biervariant ‘Skuumkoppe’, een meermalig bekroond bier, een van de vele biersoorten die boven kwamen drijven in de ‘craftbeertrend’.

Maar het kan nog opmerkelijker. Dr. Oetker gaat ‘Flaschenpost.de’ overnemen. Flaschenpost is een bezorger van dranken via e-commerce, in Duitsland. Het overnamebedrag zou € 1 miljard zijn, maar noch Dr. Oetker, noch Flaschenpost bevestigde dat bedrag. Flaschenpost (‘flessenpost’, op z’n Duits) is de nummer één in de e-commerce en bezorging van drank in Duitsland. Dr. Oetker is een bedrijf dat in tegenstelling tot vele andere nog sterk diversificeert, het heeft zuiveltoetjes, bakmixen, scheepsrederijen, vijfsterrenhotels en nu ook een dranken-e-commerce-partij. Maar, passend bij Flaschenpost.de, het heeft ook het biermerk Radeberger in huis en het Spaanse cavamerk Freixenet blijkt ook van Dr. Oetker te zijn.

Nestlé daarentegen heeft in de VS een maaltijdbezorger overgenomen, ‘Freshly’. Freshly is een soort HelloFresh, maar dan een New Yorkse variant ervan, het bezorgt maaltijden in inmiddels 48 van de ruim 50 staten van de VS. Freshly heeft een omzet over 2020 voorspeld van 430 miljoen US-dollar. Of het winstgevend is, is niet bekendgemaakt. Even ter illustratie: HelloFresh heeft de afgelopen week nog een keer, voor de zoveelste keer, via een persbericht laten weten dat de omzet en afzet enorm stijgt. Waar ligt dat aan? Drie keer raden, aan de coronapandemie.

HelloFresh meldde begin deze maand dat het aantal bestelde maaltijden in het derde kwartaal 162 miljoen was (in Duitsland, Nederland, Engeland, België, Luxemburg, Oostenrijk, Zwitserland, Canada Australië en Nieuw-Zeeland) en die 162 miljoen is 135% meer dan het derde kwartaal van 2019. Nou, in dat geval heeft Nestlé een betere koop gedaan dan Dirk Bron met z’n Mega World – als we Dirk Bron zelf mogen geloven.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.