Emté stelt teleur
Emté stelt teleur Shelflife

Emté stelt teleur

Algemeen

Sligro maakt vanochtend de jaarcijfers bekend; het supermarkt- en groothandelsbedrijf heeft de winst in 2011 met ruim 11% zien stijgen. De winstgroei is echter vooral afkomstig van de Sligro-groothandels, de supermarkten (Emté) deden het minder florisant. Het bedrijfsresulataat bij de supermarkten halveerde bijna. Sligro zegt uit te kijken naar mogelijkheden om ‘passende overnames’ te plegen.

In totaal bedroeg de nettwinst over 2011 € 78 miljoen euro (lager dan de ruim € 84 miljoen die analisten hadden verwacht). Het bedrijfsresultaat (EBIT) van Sligro als geheel kwam uit op € 105 miljoen euro.

Het bedrijfsresultaat van foodservice ging omhoog, van € 80 miljoen in 2010 naar € 100,4 miljoen. Foodretail, de supermarkten, liet een bedrijfsresultaat zien van € 6,9 miljoen, tegen € 13,2 miljoen euro in 2010.

Het resultaat van foodretail werd volgens Sligro vorig jaar eenmalig gedrukt met enige miljoenen vanwege de integratie van Sanders en eenmalige projectkosten (€ 1 miljoen), terwijl in 2010 het bedrijfsresultaat juist gunstig beïnvloed werd door een boekwinst van € 2 miljoen op verkochte activa.

De Sligro-directie doet geen concrete uitspraken over de verwachtingen voor het komende jaar, maar zegt wel positief gestemd te zijn. Er zal worden gestreden om de spaarzame bestedingen van de consument. In foodservice wil Sligro dat als marktleider proactief doen, in foodretail reactief.

Het bedrijf zegt verder de verwachte lichte groei in het komende jaar te kunnen aanjagen door ‘passende overnames’ te plegen.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.