Gezonde Innovatie Awards: Flower Farm margarine

0
Leestijd: 2 minuten

Foodlog en FoodPersonality reiken gezamenlijk de Gezonde Innovatie Awards uit, voor de tweede keer. Het is een complimentenprijs voor producten en initiatieven die bijdragen aan een gezonder eetpatroon. In deze serie richten we steeds de spotlights op één van de genomineerden. Vandaag: Marcel van Wing, oprichter van The Flower Farm.

“The Flower Farm is een margarinemerk met een missie: het stoppen van de ontbossing van tropisch regenwoud veroorzaakt door de aanleg van palmolie-plantages. Onze naam en merkidentiteit, met kleuren, tekeningen en bloemen, refereren aan het positieve gevoel van the Flower Power.”

Van regenwoud naar plantage

“De productie van palmolie veroorzaakt een van de grootste ontbossingsdrama’s ter wereld. Miljoenen hectaren regenwoud zijn verbrand om plaats te maken voor oliepalmplantages. Tot op de dag van vandaag gaat de ontbossing door. Ik heb vier jaar in Indonesië gewoond. Ik heb het regenwoud nog gezien op de plaatsen waar het woud nu plantage is geworden. Deze ervaring maakt mijn motivatie om iets te doen tegen ontbossing extra groot. Margarine bevat tot soms wel 50% palmolie. Daarmee is het een categorie waar de impact van palmolie-vrij relatief groot is.”

“We zochten naar een vervanger die gegarandeerd vrij is van ontbossing. Shea boter, een 100% plantaardige vetsoort van de vruchten van de karitéboom, is een van de weinige alternatieven. Als je dan ook nog iets wilt maken dat lekker en fijn smeerbaar is, dan is wederom shea boter een goede keuze. Bovendien is palmolie in margarine vrij gemakkelijk te vervangen door shea boter. Een nadeel van shea is dat het 6 tot 8x zo duur is als palmolie.”

“Kokos wordt steeds vaker als alternatief gekozen voor palm, maar dat is voor ons geen optie. Kokos ontbost ook, nog veel erger, want mangrovebos moet ervoor wijken. Dat is rampzalig voor het ecosysteem.”

Sterke palmolielobby

“Als je je nek uitsteekt, krijg je weerstand. Kritiek is meer dan welkom, mits ook gefundeerd en eerlijk. We horen geen negatieve geluiden van consumenten. Wie kan er nu iets tegen een merk hebben dat de regenwouden wil redden uit de handen van de palmolie-industrie? De kritiek die we hebben gehad van onder andere de Reclame Code Commissie komt van een hele sterke palmolielobby. Die lobby stelde dat we niet mogen zeggen dat palmolie regenwoud verwoest, want er is ook RSPO-palmolie (Roundtable on Sustainable Palm Oil, ter bevordering van duurzame palmolie, red.) die naar hun mening geen ontbossing veroorzaakt.”

“Mijn standpunt is helder: ondanks alle initiatieven zoals RSPO is het Aziatische regenwoud in Indonesië en Maleisië in minder dan 25 jaar voor bijna 80% verwoest om plaats te maken voor palmolieplantages. Palmolie en ontbossing zijn aan elkaar gerelateerd. Ik vind het belangrijk daarop tegengeluid te geven en accepteer daarin elk verweer.”

“De retail kan grote stappen maken op het gebied van palmolievrij, door dit soort producten bereikbaar, betaalbaar en lekker te maken, zodat de switch voor de massa mogelijk wordt. Als ik CEO van een grote supermarkt zou zijn, zou ik van mijn leveranciers eisen om creatief te zijn en oplossingen te zoeken die dit grote probleem van ontbossing echt uit de weg gaan. We vliegen naar Mars, dan kunnen we toch ook wel op andere manieren vet maken? Bijvoorbeeld synthetisch, uit zeewier of harde vetten uit zonnebloem of koolzaad gebruiken?”

Uit alle aanmeldingen selecteerde de vakjury 39 genomineerden. Tussen 13 december en 16 januari kunnen consumenten hun favorieten kiezen via de stemwebsite.