Gezonde innovatie: Bonduelle groenterijst

0
Leestijd: 2 minuten

Foodlog, FoodPersonality en supermarkt.team reiken gezamenlijk de Gezonde Innovatie Awards uit, voor het eerst dit jaar. Het is een complimentenprijs voor producten en initiatieven die bijdragen aan een gezonder eetpatroon. In deze serie interviews richten we de spotlights op één van de genomineerden:

Wat is groenterijst?
Liesbeth Dufornee:”Bonduelle wil consumenten graag helpen op een lekkere en makkelijke manier meer groente en minder koolhydraten te eten. Daarom heeft Bonduelle vriesverse Groenterijst geïntroduceerd in 4 heerlijke varianten: Bloemkoolrijst, Broccolirijst, Courgetterijst en Wortelrijst. Bonduelle Groenterijst bestaat voor 100% uit pure groente, heeft een heerlijke knapperige ‘bite’ en heeft een lekkere neutrale smaak waardoor het een ideale vervanger van rijst is in ieder gerecht. Het gebruik is gemakkelijk; je hoeft het alleen maar even kort te roerbakken of te koken. Het past perfect in wokgerechten of curry’s of er kan mee gevarieerd worden in salades, quiche of poké bowls.”

Vriesvers
“Bonduelle Groenterijst is lekker en heeft de unieke voordelen van vriesvers: makkelijk in gebruik, altijd vers uit het seizoen, makkelijk te bewaren en te portioneren en daardoor geen voedselverspilling. Bonduelle Groenterijst brengt een nieuwe gebruikstoepassing naar de categorie vriesverse groenten en trekt hiermee nieuwe (jongere) kopers naar deze categorie. Dit leidt tot categoriegroei. We zien dat ruim 1 op de 10 kopers van Bonduelle Groenterijst nieuw is voor de vriesverse-groentecategorie. Dit zijn met name jongeren en gezinnen die niet alleen afwisselend, maar vooral ook lekker en gezond willen eten.”

“Ten opzichte van koelvers biedt vriesvers veel voordelen. De rijst is langer houdbaar, het heeft een voorraadfunctie en kan makkelijker geportioneerd worden. Wat overblijft gaat weer in de vriezer, wat leidt tot minder derving. Onze groentenrijst speelt optimaal in op de trends en voegt een nieuw gebruiksmoment toe aan de categorie vriesvers.”

Wat was voor jullie de aanleiding om dit te gaan ontwikkelen?
“Op internet zagen we de vraag naar koolhydraatarme recepten enorm stijgen. Daarnaast weten we al langer dat consumenten moeite hebben om voldoende groenten te eten. In het buitenland signaleerden we dat er veel vraag is naar ‘groentenrijst’. Alle seinen stonden daarom voor ons op groen.”

Welke kritiek krijg je te horen en hoe ga je daarmee om?
“Consumenten zijn erg blij en tevreden met Bonduelle Groenterijst. De penetratie stijgt en we zien veel herhaalaankopen. Ook het feit dat we al 2 awards hebben gewonnen met Bonduelle Groenterijst (Foodaward en Gekozen Product van het Jaar) laat zien dat consumenten en retailers de producten waarderen. Daarnaast krijgen we via onze social-media-kanalen veel positieve en enthousiaste reacties. De grootste uitdaging is om heel Nederland het moois van de vriesverse-groentecategorie te laten ontdekken. We zien gelukkig al dat steeds meer mensen dit ontdekken, de categorie zit in de lift en laat een zeer goede ontwikkeling zien. Vriesverse groenten bieden namelijk veel unieke en relevante voordelen zoals altijd vers uit het seizoen, geen derving en daardoor minder voedselverspilling, makkelijk te bewaren en daardoor altijd iets op voorraad en makkelijk portioneerbaar.”

Wat zou de retail (nog meer) kunnen doen om de meerwaarde van gezonde producten beter op het vizier te krijgen van de consument?
“Als we specifiek naar de vriesversafdeling kijken, waar Bonduelle Groenterijst te vinden is, zouden de retailers hierin meer ruimte en aandacht mogen geven aan gezonde producten zoals vriesverse groenten. De vriesversafdeling wordt als ongezond gepercipieerd waar met name bewerkte en ongezonde producten te vinden zijn. Terwijl deze afdeling ook onbewerkte en gezonde producten, zoals groenten, bevat. Niet iedere consument is zich hier voldoende van bewust.