Gezonde innovatie: Fairtrade Original Young Jackfruit
Gezonde innovatie: Fairtrade Original Young Jackfruit Shelflife

Gezonde innovatie: Fairtrade Original Young Jackfruit

· leestijd 1 minuut Nieuws

Foodlog, FoodPersonality en supermarkt.team reiken gezamenlijk de Gezonde Innovatie Awards uit, voor het eerst dit jaar. Het is een complimentenprijs voor producten en initiatieven die bijdragen aan een gezonder eetpatroon. In deze serie interviews richten we de spotlights op één van de genomineerden:

Young Jackfruit, wat is dat?

Lisette Brouwers: “Jackfruit, of nangka, is een Aziatische vrucht. Het jonge (onrijpe) vruchtvlees van deze vrucht neemt makkelijk smaken op, waardoor je het heel goed kunt kruiden en marineren. Young Jackfruit is daarmee de ideale gangmaker op het menu van een veganist, vegetariër, flexitariër maar ook van de vleesliefhebber die een keer wat anders wil proberen. Kortom: voor iedereen die van lekker en makkelijk eten houdt! Als je het laat sudderen krijgt het een vlezige structuur. Net echt!”

Wat was tijdens de productie voor jou het eurekamoment?

“Productontwikkeling begint bij ons bij de oorsprong. Ik reis regelmatig naar Thailand en proef daar verschillende gerechten en producten. Deze inspiratie koppel ik aan trends in Nederland. Het moment dat Young Jackfruit bij mijn collega’s werd geïntroduceerd, was het meteen duidelijk dat we hier iets mee wilden gaan doen. Acht maanden later stond het in de winkel, fairtrade gecertificeerd en al. We zien dat Young Jackfruit populair is. Het is toegankelijk voor mensen die een dagje zonder vlees willen. Door de neutrale smaak biedt het kruiden en marineren talloze mogelijkheden. We hebben al veel recepten ontwikkeld, van pulled pork en Hollandse stoofpotjes tot Indonesische rendang, gyros en burgers van Young Jackfruit. Er is zelfs een Jackfruitkookboek! Dat had ik niet durven dromen, één jaar na de introductie.”

Welke kritiek krijg je te horen en hoe ga je daarmee om?

“Young Jackfruit wordt vaak gezien als vleesvervanger. Op culinair gebied is het zeker vergelijkbaar met de textuur en bite van vlees, in een stoofpotje bijvoorbeeld. Als je kijkt naar de voedingswaarden, heeft jackfruit de eigenschappen van een vrucht met onder meer een laag eiwitgehalte. Hierdoor kan jackfruit niet gezien worden als een volwaardige vleesvervanger. Wanneer Young Jackfruit wordt gecombineerd met peulvruchten en groenten, past het uitstekend in een voedingspatroon met uitsluitend plantaardige ingrediënten.”

Bij welke retailer(s) is jouw product te verkrijgen? Waar zou je graag nog op het schap willen komen?

“Young Jackfruit van Fairtrade Original is verkrijgbaar bij onder andere Albert Heijn, PLUS, COOP, Deen, Deka, Jan Linders, Picnic, Boon, Spar, Marqt en natuurlijk de Wereldwinkels en bij WAAR. We zien nog kansen bij onder andere Jumbo en Hoogvliet op het schap. Bovendien hebben we ook een 3kg verpakking, dus ook in foodservice zien we veel mogelijkheden

Wat zou de retail (nog meer) kunnen doen om de meerwaarde van gezonde producten beter in het vizier te krijgen bij de consument?

“In mijn optiek is prijs een belangrijke factor. Als gezonde producten minder duur zouden zijn, zou het voor de consument veel gemakkelijker zijn om de juiste keuzes te maken. Ook zie ik dat de vleesvervangers bijvoorbeeld veelal in tweepersoonsverpakkingen zitten. Het zou financieel interessanter zijn voor consumenten als de inhoud van de verpakkingen groter is, al is het alleen maar omdat je er dan minder verpakkingsmateriaal bij krijgt.”

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.