Gezonde innovatie: Lassie voorgestoomde Couscous, Quinoa en Bulgur

0
Leestijd: 3 minuten

Foodlog, FoodPersonality en supermarkt.team reiken gezamenlijk de Gezonde Innovatie Awards uit, voor het eerst dit jaar. Het is een complimentenprijs voor producten en initiatieven die bijdragen aan een gezonder eetpatroon. In deze serie interviews richten we de spotlights op één van de genomineerden:

Met welk product zijn jullie genomineerd?
Jeanette Oldenburg: “Wij zijn genomineerd met Lassie Voorgestoomde Couscous, Quinoa en Bulgur, kant-en-klaar. Het is een ideaal product voor de avonden (of middagen) waarop je weinig tijd hebt óf als je iets nieuws wilt proberen. De granen zijn gaar en kunnen zo in een salade of kort opgewarmd in een warm gerecht. De producten zijn naturel van smaak, zodat consumenten er naar wens zelf smaak aan kunnen geven. (Zie Lassie’s productenwebsite voor de ingrediënten.) Onze ervaring is dat consumenten het prettiger vinden om zelf de smaak te bepalen. Toevoegen van smaak limiteert de kopersgroep. Omdat de granen al bereid zijn en dus vocht bevatten is de stazak ideaal als verpakking. Voor een koude maaltijd knip je de verpakking open en voeg je de inhoud direct toe aan je gerecht. Voor een warm gerecht kan de verpakking direct in de magnetron of roerbak je de ingrediënten 2 minuten mee.”

Waarom hebben jullie dit product ontwikkeld?
“Uit diverse eigen onderzoeken, trends en publicaties zien we dat de gemiddelde Nederlander gezonder en gevarieerder willen eten. De maaltijd op het bord is in de loop der jaren veranderd. We eten bewuster vlees, meer groente, minder aardappelen en zoeken naar meer alternatieven. Granen zijn zo’n alternatief met gezonde eigenschappen. Zo is couscous een bron van eiwitten en zijn quinoa en bulgur een bron van eiwitten en vezels. Granen zien we dan ook jaar op jaar in afzet en omzet groeien, maar het aantal huishoudens dat dit koopt (ruim 16%) is vergeleken met rijst (rond 80%) nog erg laag. Bij Lassie zien we op basis van onder meer trends, recepten en maaltijdpakketten een toename van granen in online zoekgedrag. ‘Waarom kopen dan nog zo weinig huishoudens deze granen?’, vroegen wij ons af. Uit shopperonderzoek (gecombineerd met werkelijk koopgedrag) komt dat het bereiden van deze granen voor velen nog onbekend is of moeilijk lijkt. Hoe maak je het klaar of wat kun je ermee maken? Uit een ander onderzoek komt dat we in Nederland steeds korter koken, maar we willen wel vers en gezond koken, zonder gedoe. Lassie voorgestoomde Couscous, Quinoa en Bulgur zijn de puzzelstukjes van gemak, gezond en experimenteren die mooi samenkomen. We bieden ultiem gemak en inspiratie met de makkelijk en snel (10 minuten) te bereiden recepten (gratis te downloaden via onze website).”

Wat zou de retail (nog meer) kunnen doen om de meerwaarde van gezonde producten beter op het vizier te krijgen van de consument?
“Er wordt gelukkig al heel veel ondernomen om gezonde producten meer aandacht te geven, zoals ruimte geven in het schap aan gezonde producten, voedingscoaches en aandacht aan gezonde recepten in de retailmagazines. Wij proberen consumenten te inspireren via onder meer een tv-campagne, social-media-posts, blogs, recepten op onze site, demonstraties in de winkel en displays met receptboeken. Het veranderen van eetpatronen vergt veel tijd en aandacht. Blijven inspireren en laten zien hoe lekker en gemakkelijk een gezonde maaltijd te bereiden is, is het devies. Zet daarbij kleine stapjes.”

Wat hebben we niet gevraagd, maar wil je wel graag delen?
“We hebben alle verpakkingen van onze granen aangepast naar dezelfde groene kleurstelling die we voor onze Biologische Wereldgranen-lijn gebruiken. Hiermee proberen we rust en een duidelijk blok te creëren voor de shopper. Groen vinden we goed passen bij gezondheid en granen. Door het groene blok denken wij dat de vindbaarheid vergroot wordt. Supers reageren positief. We zien dit ook steeds meer terug in de schappen.”