Gezonde innovatie: Maza Hoemoes
Gezonde innovatie: Maza Hoemoes Shelflife

Gezonde innovatie: Maza Hoemoes

· leestijd 2 minuten Algemeen

Foodlog, FoodPersonality en supermarkt.team reiken gezamenlijk de Gezonde Innovatie Awards uit, voor het eerst dit jaar. Het is een complimentenprijs voor producten en initiatieven die bijdragen aan een gezonder eetpatroon. In deze serie interviews richten we de spotlights op één van de genomineerden:

Felicia de la Houssaye: “Maza is een familiebedrijf dat sinds eind jaren negentig verse hoemoes, falafel en dips maakt. De producten worden in de keukens van Maza met liefde gemaakt. Een groot deel van de productie bestaat nog uit handwerk. Niet alleen de kikkererwten worden met de hand uitgezocht, ook de specerijen worden met de hand afgewogen. Iedere dag produceert Maza in zijn keukens in Zaandam, in Winkelcentrum Stadshart in Amstelveen en de Foodhallen in Amsterdam verse hoemoes en spreads in meer dan 25 smaken. Maza krijgt de laatste jaren veel waardering voor zijn producten. In verschillende consumententests scoren we hoog op kwaliteit en smaak. Dit komt door de manier van bereiding. Zo werken we met verse knoflook, de beste en relatief veel tahina voor een smeuïge touch en gebruiken we de allerlekkerste kikkererwten. Laatst ontstond er rumoer dat we een laag percentage kikkererwten zouden gebruiken. Onjuist, want het gaat erom op welk moment in het proces je dat percentage meet en de meetmethode die wordt gehanteerd. Een andere misvatting is dat men denkt dat hoe meer kikkererwten je in hoemoes stopt, hoe beter het is. Het gaat om de perfecte balans. Op smaak en kwaliteit doen we geen concessies en op deze punten scoren wij dan ook het allerhoogst.”

Bij welke retailer(s) is jouw product te verkrijgen? Waar zou je graag nog op het schap willen komen?

“Op dit moment ligt onze less salt-variant alleen bij Albert Heijn. Het zou voor ons mooi zijn als meerdere retailers deze variant zouden opnemen.”

Wat zou de retail (nog meer) kunnen doen om de meerwaarde van gezonde producten beter op het vizier te krijgen van de consument?

“Ze zouden gezondheid nog meer in hun folders kunnen uitlichten bijvoorbeeld met een speciale pagina of met een tip erbij. Verzin gezamenlijke acties met gezonde productgroepen, bijvoorbeeld onze hoemoes tomaat basilicum less salt met snackgroentes, falafel of low carb crackers. Laat dit ook proeven in de winkels.”

Met welk product is Maza genomineerd?

“We zijn genomineerd met hoemoes met gedroogde tomaatjes en basilicum, met 25% minder zout dan de standaard variant. Door deze zoutreductie is ons product interessant geworden voor mensen die (moeten) letten op hun zoutinname en voor kleine kinderen. Hoemoes is een veelzijdig product. Het wordt vaak gezien als vegetarisch broodbeleg; heerlijk op een broodje met een plakje kaas of met gegrilde groenten. Hoemoes is ook ontzettend lekker om mee te koken! Gebruik hoemoes als saladedressing, op een wrap of als basis voor een pastasaus. We gebruiken kikkererwten die voor ons product het beste zijn. Daar waar de kikkererwten voldoen aan onze kwaliteitseisen, kopen we ze in, het liefst zo dichtbij mogelijk. Wij voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen en hier wordt dan ook ieder moment op gecontroleerd.”

Waarom hebben jullie de hoemoes met minder zout ontwikkeld?

“We zijn gestart met het verminderen van zout, vanwege de trend van zoutreductie en de groeiende vraag naar producten met minder zout. In 2017 zijn we begonnen met het ontwikkelen van een less salt-variant van onze reguliere hoemoes. Deze werd goed ontvangen, zonder dat dit ten koste ging van de verkoop van onze standaard hoemoes. De tomaat basilicum is een populaire smaak. Reden voor ons om ook hiervan het zoutgehalte te verlagen, met behoud van smaak en kwaliteit. Om de smaak van het product zoveel mogelijk te behouden, hebben we kruiden en specerijen toegevoegd. Uit smaaktesten, met onder meer influencers, bleek dat meer zoutreductie ten koste zou gaan van de smaakbeleving. Regelmatig worden onze producten microbiologisch getest, zodat wij een veilig product aan de consument kunnen garanderen tot het einde van de houdbaarheidsdatum.”

Welke kritiek krijg je te horen en hoe ga je daarmee om?

“Waarom we niet gelijk het zoutgehalte van ons hele assortiment zouden verlagen. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Zoutreductie mag niet ten koste gaan van de kwaliteit en smaak van onze producten. We werken er op dit moment hard aan om in de toekomst meer van onze producten met minder zout aan te kunnen bieden.”

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.