GfK: promotiedruk loopt op
GfK: promotiedruk loopt op Shelflife

GfK: promotiedruk loopt op

· leestijd 2 minuten Algemeen

In juli is de supermarktomzet met 1.0% gestegen van € 2,37 miljard (2009) naar € 2,39 miljard (2010). De stijging komt evenals in juni op conto van de toename van het aantal afgerekende kassabonnen met 1,3%. De omzet per kassabon daalde in juli namelijk licht (-0,3%) van € 21,38 (2009) naar € 21,32 (2010).

In de eerste zeven maanden van het jaar groeide de supermarktomzet met 0,3% van € 17,95 miljard naar € 18,01 miljard. Het aantal supermarktbezoeken bleef in die periode gelijk.

Ondanks het sterk gestegen aandeel van de aanbiedingen in de eerste helft van 2010, heeft dit niet geleid tot extra supermarktbezoeken. Ook het aantal verschillend bezochte formules liet het afgelopen jaar voor het eerst sinds jaren geen groei zien.

De reguliere supermarktomzet (excl. promotie) daalde in het eerste half jaar van 2010 met 3,3%, maar door een forse groei van de promotieomzet met 22,3% (van € 2,12 miljard naar € 2,59 miljard), steeg de totale supermarktomzet toch nog licht. Van elke supermarkteuro werd 16,6% in het 1e half jaar van 2010 middels een aanbieding verkocht.

Niet alleen kruidenierswaren, maar ook verse assortimentsgroepen worden steeds vaker in de aanbieding gekocht. Vooral wasmiddelen (44,3%), luiers (36,5%), bier (30,6%), gevogelte/ kip (27,6%), koffie (27%) en vlees (26.7%) worden vaak met korting verkocht.

Door de extra kortingen bij een gelijke supermarktomzet staat het rendement van de supermarkten onder druk. Ook lijkt de consument minder gevoelig om voor de aanbiedingen van supermarkt te switchen. Vooral de assortimentsgroepen die vaak in de aanbieding zijn (bv. wasmiddelen, koffie, bier, luiers) worden, door het gewenningsproces van de consument aan de promoties, op voorraad in de eigen supermarkt gekocht.

Bij elk type consument (jong en oud) stijgt de promotiedruk in 2010.

Ook de waardering voor de aanbiedingen stijgt, zij het niet zo snel als de omzet.

basis: rapportcijfers GfK Zomerrapport:

2007: 7.22

2008: 7.26

2009: 7.28

2010: 7.33

Lidl trekt steeds meer klanten en heeft bijna evenveel klanten als Aldi (4,30 miljoen versus 4,38 miljoen huishoudens). Bijna 85% van de huishoudens (6,24 miljoen huishoudens) hebben het afgelopen jaar Albert Heijn bezocht. Regionale ketens als Hoogvliet, Emté, Dekamarkt, Vomar en Deen winnen jaarlijks nieuwe klanten. Van alle formules heeft Deen de afgelopen jaren naar verhouding de grootste klantenwinst behaald.

Omdat het economisch consumentenvertrouwen een grote rol speelt bij het aankoopgedrag van de consument, meet GfK dit maandelijks bij een steekproef van ca. 1600 respondenten en elk kwartaal. Het consumentenvertrouwen is in augustus nog steeds negatief (-6) maar toont herstel t.o.v. de verkiezingsmaanden juni (-19) en juli (-16), waarin de toestand van de economie vaak een minder positief gespreksonderwerp was.

Het economisch vertrouwen bij de consument is in vergelijking met vorig jaar augustus fors verbeterd, nl. van -25 (augustus 2009) naar -6 (augustus 2010). Het Oranje succes zorgt mogelijk voor een extra impuls voor de economie. Bij de Nederlanders die trots/ zeer trots zijn op de prestaties van het Nederlands Elftal op het WK (= 69%), verbetert het economisch vertrouwen zich sneller dan bij de Nederlanders die minder trots zijn. Dit is vooral zichtbaar bij het vertrouwen in de toekomst (economisch/ financieel en moment voor grote aankopen).

Het economisch vertrouwen van de vaste klanten van servicesupermarkten (zoals AH, Plus en Spar) is met een consumentenvertrouwen index van -3 minder negatief dan die van de vaste klanten van de discounters (zoals Aldi en Lidl). Dit verschil wordt veroorzaakt doordat de vaste klanten van de service supermarkten optimistischer zijn over de toekomst (komende 12 maanden) zowel voor de economische situatie als de financiële situatie.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.