Hajir Hajji (Action): betalingstermijn kaatst hard terug

0

Hajir Hajji, commercieel directeur van Action, komt in de weekendbijlage van Het Financieele Dagblad terug op het betalingsuitstel waar Action aan het begin van de corona-uitbraak mee kwam.

Hajir Hajji, een persoon in de detailhandel die tot de verbeelding spreekt. Ze wilde eigenlijk sociale pedagogiek gaan doen, maar zocht ook een baantje voor erbij, zeker zolang ze de studie nog niet begon. Bij Action. Twintig jaar later: operationsdirecteur en daarna commercieel directeur bij datzelfde Action. Dat is ze nu alweer twee jaar. Marokkaanse komaf, vrouw, hoog in een directie. In deze tijd van Black Lives Matter en een discussie over ‘institutioneel racisme’ een rolmodel – kijk, zo kan het ook. En een vrouw die dat glazen-mannen-plafond heeft doorbroken, nog zo’n discussie van deze tijd.

Hajji wordt uitgebreid geportretteerd in de weekendbijlage van Het Financieele Dagblad. En: die betalingstermijn verlengen naar negentig dagen, dat komt ook voorbij. Er wordt beschreven hoe ze ’s avonds voor het naar bed gaan haar laptop nog even openklapt en reacties in media en sociale media bekijkt. Jeroen Smit heeft dan al bij Jinek gezegd dat ‘de leiders zich van de losers onderscheiden’. Hoofdredacteur van Quote Sander Schimmelpenninck noemt het besluit van Action in een column in de Volkskrant ‘schofterig’ en typeert Action als ‘de frikandel van de retail’. Remy ludo Gieling, hoofdredacteur van Sprout en Management Team, meldt dat hij erover denkt om Action voor de rechter te slepen. Hondsberoerd, zo kunnen we de gemoedstoestand typeren van Hajji in die dagen. De brief die naar leveranciers is gegaan, is ondertekend door Hajji.

Naderhand maakt Action bekend het besluit ongedaan te maken.

Hajji komt met verschillende argumenten, grotendeels op grond van de onzekerheid tijdens de corona-uitbraak. In het buitenland zijn dan al 900 van de 1.600 filialen dicht. Nederland leek een forse lockdown tegemoet te gaan. Action wentelde de situatie niet alleen op de leveranciers af, aldus Hajji. Grote projecten werden kennelijk stopgezet, winkelopeningen uitgesteld en het bestuur leverde drie maanden 30% van het salaris in en de bonus voor 2020. De interviewer echter wil eigenlijk alleen maar horen of ze er spijt van heeft.

Hajji: “Achteraf denk ik dat we het anders hadden moeten aanpakken. We hadden ons meer tijd moeten gunnen en alleen grote leveranciers moeten selecteren. In plaats van een brief te sturen, hadden we ze moeten bellen.” En wat als er een tweede lockdown komt? “Ik zou dan heel bewust nadenken over de stappen, voordat we die zetten. Maar ik kan het inderdaad niet uitsluiten.”

Opmerkelijk in dit interview: de interviewer in kwestie weet kennelijk niet dat dit onderwerp een olifant in de kamer heeft staan. Hajji’s ceo is Sander van der Laan, nu alweer enkele jaren. Destijds, in 2012, als AH-voorman verguisd in de levensmiddelensector omdat hij een ‘conditiebrief’ liet opstellen; 2% korting, beste leverancier. Het kostte Caspar Meijer (destijds commercieel directeur bij AH) de kop, maar het werd ook AH-ceo Van der Laan aangerekend. Die zou bij AH rond de jaarwisseling 2014-2015 vertrekken nadat hij in de media een soort oorlogsverklaring jegens Lidl aflegde.