Ik Kies Bewust verlaagt tarieven
Ik Kies Bewust verlaagt tarieven Shelflife

Ik Kies Bewust verlaagt tarieven

· leestijd 1 minuut Algemeen

Bedrijven gaan minder betalen voor het Ik Kies Bewust-logo. Stichting Ik Kies Bewust heeft besloten de tarieven met 10% te verlagen. De verlaging geldt voor zowel fabrikanten als retailers.

Het (hoge) tarief tot nu toe was volgens Ik Kies Bewust (IKB) nodig om in de eerste jaren de ontwikkelingskosten van het logo op te vangen. Door de verlaging van de kosten wordt het voor bedrijven makkelijker om toe te treden, vooral ook omdat het instaptarief wordt afgeschaft. Het logo wordt daardoor eerder bereikbaar voor kleinere bedrijven. Een fabrikant die een omzet heeft van minder dan € 20 miljoen, betaalt nu € 2.250,- per jaar aan contributie. 

Het Ik Kies Bewust-logo bestaat sinds 2006. Inmiddels zijn er 4.750 producten met het logo verkrijgbaar. Een product met logo voldoet aan (inter)nationale richtlijnen voor zout, suiker en verzadigde vetten en is een gezonde keus in zijn soort (‘best in class’). Een product kan het Ik Kies Bewust-logo krijgen als de producent zich aanmeldt bij de stichting en als na toetsing door keuringsinstituut SGS blijkt dat aan alle criteria is voldaan.

Zoals in haar rechtsvorm besloten ligt, heeft Stichting Ik Kies Bewust (SIKB) geen winstoogmerk. Wel dienen de deelnemende bedrijven de exploitatiekosten van de stichting gezamenlijk op te brengen. Deze kosten bestaan uit beheerskosten (controles op juiste gebruik van het logo, administratie deelnemers etc) en kosten voor communicatie (website, diverse communicatiematerialen voor consumenten en professionals, etc.).

De verschuldigde jaarlijkse bijdrage per bedrijf is afhankelijk van de netto omzetcategorie waarin een bedrijf valt. Dit vanuit de aanname dat grotere bedrijven het logo op meer producten zullen kunnen voeren dan minder grote bedrijven. Voor het hanteren van categorieën is vanaf de start van het initiatief gekozen om de contributiestructuur en bijbehorende administratiedruk zo eenvoudig mogelijk te houden.

De jaarlijkse bijdrage voor fabrikanten en retailers is nu als volgt vastgesteld:

Omzet (netto) fabrikant

Omzet (netto) retailer

Jaarlijkse bijdrage

1

> € 150 miljoen

> € 3 miljard

€ 112.500

2

> € 50 miljoen

> € 1 miljard

€ 45.000

3

> € 20 miljoen

> € 150 miljoen

€ 9.000

4

< € 20 miljoen

< € 150 miljoen

€ 2.250

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.