IRI: Promoties bereiken plafond
IRI: Promoties bereiken plafond Shelflife

IRI: Promoties bereiken plafond

Algemeen

De promotiedruk in Nederland is maximaal, stelt onderzoeksbureau IRI in een rapport over prijzen en promoties in Europa. De promotiedruk in Nederland staat op een tienjarig hoogtepunt. Maar de rek is eruit, meent IRI. Zowel in Nederland als in Groot-Brittannië hebben promoties het plafond bereikt.

Het prijspromotiewapen dreigt ineffectief te worden in Nederland en Groot-Brittannië, waarschuwt IRI in een rapport over prijzen en promoties in Europa (Price and promotion in Western Economies). Door de enorme toename in prijsgerichte promoties neemt de aantrekkingskracht ervan op consumenten af. Zo steeg de promotiedruk in heel Europa gemiddeld met 0,8% terwijl de volumes met 0,7% daalden.

Met name in Nederland en Groot-Brittannië dreigen promoties te ontsporen. IRI roept retailers op selectiever met promoties om te gaan, meer in promoties te innoveren en minder de nadruk te leggen op uitsluitend prijs. De promotiedruk in Nederland bereikte vorig jaar een hoogtepunt (23% eind vorig jaar) bij fors dalende (-2,9%) volumes.

Overigens ligt de promotiedruk in Groot-Brtittannie met 52% nog een stuk hoger. 


Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.