Merken Top-100: Campina blijft grootste
Merken Top-100: Campina blijft grootste Shelflife

Merken Top-100: Campina blijft grootste

· leestijd 1 minuut Algemeen

Vanochtend heeft marktonderzoeksbureau SymphonyIRI zijn jaarlijkse Merken Top-100 gepubliceerd. Belangrijkste conclusie: De A-merken kunnen niet meekomen met het groeitempo van de markt, terwijl die markt het afgelopen jaar met 2% een bescheiden groei liet zien. De top-100 merken realiseerden gezamenlijk een groei van 1%. In de top-10 A-merken verandert weinig ten opzichte van 2009. Campina blijft het grootste merk.

Positie 2010      Positie 2009      Merk

1                        1                           Campina

2                        2                           Marlboro

3                        3                           Douwe Egberts

4                        4                           Coca-Cola

5                        5                           Heineken

6                        7                           Unox

7                        6                           Friesche Vlag

8                        9                           Dr. Oetker

9                        8                           Becel

10                      11                         Amstel

De gezamenlijke A-merken groeiden het afgelopen jaar met 1%, maar exclusief de accijnsverhogingen in tabak komt de groei neer op slechts 0,3%. De relatief lage prijzen en toenemende promoties zetten volgens onderzoeker Ronald Laureijsen een rem op de omzetgroei van het A-merk: “De promotiedruk was in 2009 nog 15%, maar loopt dit jaar op naar 17%. Ter vergelijking: in 2008 was de promotiedruk 13 procent.”

Het grootste A-merk in Nederland is nog steeds Campina met een omzet van € 381 miljoen (index 95,3). Nummer twee is Marlboro met een omzet van € 354,6 miljoen. Op de derde plek staat Douwe Egberts met € 278,7 miljoen. Hoogste nieuwkomer is Bio+ met een omzet van € 35,5 miljoen (index 127,8).

Met de aanstaande verhoging van de accijns op tabak (per 1 maart aanstaande) zou Marlboro volgend jaar wel eens Campina van de troon kunnen stoten. Naar verwachting zullen de prijzen van sigaretten met 40 tot 50 cent stijgen, aangezien tabaksfabrikanten de accijnsverhoging ook aangrijpen om eigen prijsverhogingen door te voeren.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.