Natural branding bij Hoogvliet

0
Leestijd: 2 minuten

Hoogvliet gaat in samenwerking met Nature & More als eerste in Nederland in al haar winkels biologische gember en avocado’s merken door middel van ‘natural branding’. Op die manier zijn plastic verpakkingen overbodig. Supermarktketens als ICA en Rewe in respectievelijk Zweden en Duitsland gingen Hoogvliet voor. Natural branding is een manier om biologische groente en fruit te merken met laserlicht. Dit levert voor Hoogvliet ten opzichte van eerdere jaren een besparing van 67.000 plasticverpakkingen op. Internationaal loopt het cijfer al in de miljoenen verpakkingen.
Biologische avocado’s in de supermarkt worden meestal verpakt in plasticfolie, omdat ze onderscheidbaar moeten zijn van gangbare avocado’s die los worden verkocht. Hetzelfde geldt voor gember, zoete aardappels en vele andere biologische producten. Stickers zijn ook een optie, maar laten vaak los, en gebruiken papier, inkt en lijm.
Bij natural branding worden groente en fruit gemerkt met laserlicht. Hierbij wordt alleen wat pigment verwijderd uit het buitenste laagje van de schil.

De contactvrije methode is goedgekeurd door biocertificeerder SKAL, er worden geen hulpstoffen gebruikt en de methode is zeer oppervlakkig. Het heeft dan ook geen invloed op smaak of houdbaarheid. De benodigde energie voor het aanbrengen van een merkje is minder dan 1% van de energie benodigd voor een sticker.
Ed van Venrooij, category manager Groente & Fruit van Hoogvliet: “Wij zijn erg trots dat we als Hoogvliet deze primeur in Nederland hebben. Onze duurzaam georiënteerde klanten zullen hier blij mee zijn, want uit onderzoek blijkt steevast dat zij hun bioproducten liever zonder plasticverpakkingen kopen. We vinden het belangrijk om meer te doen dan besparen op plastic tasjes.”
Nature & More (Eosta) verwacht veel plastic en energie te gaan besparen met natural branding. Paul Hendriks, verpakkingsexpert bij Nature & More: “De meest duurzame vorm van verpakken is: niet verpakken. Maar in de praktijk was dit moeilijk te realiseren, vanwege de verplichting om onderscheid te maken tussen bio en niet-bio. Met natural branding wordt het nu mogelijk.”
{jcomments off}