Nestlé Nederland wijst op eigen successen
Nestlé Nederland wijst op eigen successen Shelflife

Nestlé Nederland wijst op eigen successen

· leestijd 1 minuut Algemeen

Voor het eerst, voor zover we weten, heeft Nestlé Nederland een persbericht uitgestuurd met een vermelding van enkele resultaten. Het kan wellicht in de context zijn van die boycots die nu overal min of meer bekend worden, met lege stukken in de schappen van o.a. Albert Heijn, Jumbo en Plus. Deze week meldde Ahold Delhaize-ceo Frans Muller dat het conflict tussen Albert Heijn en Nestlé weer voorbij was, maar Distrifood merkte op dat merken als KitKat en Maggi juist bij Plus weer in de schappen ontbreken.

Nestlé Nederland meldt dat vooral de categorieën koffie en dierenvoeding bij het bedrijf het goed gedaan hebben afgelopen jaar. Daarnaast meldt het dat de overstap van dierlijk op plantaardig eten en drinken steeds nadrukkelijker op de voorgrond treedt.

Cfo Robert Trompetter van Nestlé Nederland meldt ‘positieve resultaten’ in de categorieën koffie, dierenvoeding, ‘food & babyvoeding’. De resultaten worden overigens niet heel erg gedetailleerd uit de doeken gedaan. De concurrentie kijkt immers mee, dat zal het wel zijn.

In de categorie koffie waren thuis werken en lockdowns duidelijk merkbaar, Trompetter spreekt van een overstap naar hoogwaardiger koffie en die is in het voordeel van merken als Starbucks en Nescafé Farmers Origins. De koffiemarkt groeide volgens Nestlé met 0,6%, maar Nestlé zegt dat zijn marktaandeel met 5,6% heeft zien toenemen. In diervoeding zorgde een groei van de aanschaf van huisdieren voor meer af- en omzet. Het hondenbezit is volgens Nestlé met zo’n 15% toe. Er werden meer dierensnacks gekocht dan het jaar ervoor, 15% meer voor honden en 20% meer voor katten. Door de overstap op meer plantaardig eten bleken verder de voedingsmerken Garden Gourmet en Maggi met 10% te groeien. Verder waren volgens het bedrijf ook Nestlé Wunda (zuivelvervangend), Vuna (tonijnvervangend) en ‘Sensational’ (gemarineerde kippenvleesvervangers) succesvol.

In de categorie babyvoeding daalde en groeide het een en ander. Flesvoeding daalde, omdat vrouwen die meer thuis werkten dan vóór de pandemie nu beter in staat zijn om borstvoeding te geven. Maar de verkoop van babyvoeding steeg met 4%, Nestlé claimt een groei van de merken Little Steps, Naturnes en Little Rockets. Daarnaast hebben de zoetwarenactiviteiten van het bedrijf in Nederland zich hersteld. 2020 blijkt een moeilijk jaar te zijn geweest voor dit onderdeel, maar de introductie van nieuwe producten onder de merken KitKat is dat weer hersteld.

Trompetter noemt dit lopende jaar ‘uitdagender’, door de kostenstijgingen. Maar hij meldt dat Nestlé Nederland dit jaar ‘met vertrouwen’ tegemoet ziet.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.