Nielsen: online omzet FMCG groeit 4x sneller dan offline

0

Wereldwijd groeien de online verkopen van FMCG-producten vier keer sneller dan de offline verkopen, en de komende jaren zal de Europese markt een stijging van de online FMCG-verkopen zien als gevolg van de werk/privé-dynamiek, toenemende files en een stijgende behoefte aan gemaksproducten en -diensten, aldus een nieuw rapport van marktonderzoeker Nielsen.

Het Nielsen Future Opportunities in FMCG E-commerce Report, dat de factoren onderzoekt die bepalend zijn voor de huidige groei van de online boodschappen in 34 markten, benadrukt het hoge tempo waarin deze online verkopen de komende jaren zullen groeien (18,4% samengestelde jaarlijkse groei) en schat dat de totale mondiale omzet in 2022 USD 400 miljard zal zijn. Verwacht wordt dat de Europese markt de komende vijf jaar groeimogelijkheden voor online FMCG-verkopen biedt, doordat meer dan een kwart van de consumenten (26%) al gebruik maakt van e-commerceplatforms voor het aan huis laten bezorgen van producten.

Het Verenigd Koninkrijk loopt voorop met zijn aandeel in de online omzet van boodschappen (6,3%), op de voet gevolgd door Frankrijk (6,1% van de FMCG wordt online verkocht) met sinds het begin van deze eeuw een landelijk click-and-collect model dat e-commerce ondanks een lage bevolkingsdichtheid succesvol maakt. Zwitserland, Italië en Nederland staan ook in de top vijf met een aandeel in de online omzet van boodschappen van respectievelijk 1,8%, 1,7% en 1,5% in West-Europa. Andere West-Europese markten die in het rapport worden besproken, zijn België, Spanje, Duitsland en Portugal. Nielsen schat dat het online aandeel van de totale FMCG-omzet in Portugal (minder dan 1% in 2017) in 2022 zal zijn gestegen naar 1,6% (USD 430 miljoen).

Het rapport benoemt enkele belangrijke bepalende factoren voor de groei van online FMCG-verkopen in de toekomst, waaronder:
• Fundamentele groeifactoren: omvang van de markt, penetratie van betaalrekeningen, internetpenetratie, smartphonepenetratie
• Macro-economische groeifactoren: gemak van zaken doen, bevolkingsdichtheid, betrouwbaarheid van het postsysteem
• Maatschappelijke groeifactoren: vertrouwen, spaarcultuur
• Aanbodgroeifactoren: vergevorderde ontwikkeling van online aanbieders van FMCG-producten

In de Scandinavische markten is één op de vier consumenten (25%) bereid om online aankopen te doen die worden thuisbezorgd, wat aangeeft dat er aanzienlijke vooruitzichten voor online FMCG-verkopen zijn. Noorwegen beschikt over betere openbare diensten, een progressieve maatschappelijke houding en een hoogwaardige infrastructuur.

Daarnaast zijn consumenten bereid nieuwe online modellen te gebruiken en er zijn mogelijkheden voor meer grensoverschrijdende e-commerce met de andere Scandinavische markten, vooral voor gespecialiseerde categorieën en producten. Nielsen schat dat het online aandeel van de totale omzet van boodschappen van Noorwegen (in 2017 1%) in 2022 zal zijn gestegen naar 2,2% ($ 678 miljoen). Andere Scandinavische markten die in het rapport worden besproken, zijn Zweden en Denemarken.

In Polen zorgen de recente economische groei, verbeterende arbeidsvooruitzichten en gestegen inkomens voor een gezonde consumptie. Nielsen schat dat het online aandeel van de totale FMCG-omzet van Polen (in 2017 minder dan 1%) in 2022 zal zijn gestegen naar 1,9% (USD 637 miljoen). Andere Oost-Europese markten die in het rapport worden besproken, zijn Turkije en Rusland.

“Er zijn aanzienlijke maatschappelijke indicatoren op de Europese markten die gunstig zijn voor online FMCG-verkopen. Verdere acceptatie en versnelling van online boodschappen wordt ondersteund door vergrijzing, een steeds drukkere leefstijl, verstedelijking en grote bedrijven die recent sterk beginnen te investeren in e-commerce”, vertelt Mathias Bernhardt, global business partner Retailer Services, Nielsen. “Betere e-commercediensten die consumenten tijd kunnen besparen, maken de noodzaak van een omnichannelaanbod steeds crucialer voor FMCG-verkopers in heel Europa.”