Omzet supermarkten groeit weer
Omzet supermarkten groeit weer Shelflife

Omzet supermarkten groeit weer

Algemeen

In januari is de supermarktomzet met 1,5% gegroeid, zo maakt GfK zojuist bekend. De omzet van supermarkten steeg van € 3,13 miljard (jan 2013) naar € 3,18 miljard (afgelopen maand). De groei volgt op twee opeenvolgende maanden van omzetdaling.

In november en december van 2013 (-1.0%) daalde de supermarktomzet nog met respectievelijk 0,6% en 1%. De groei in januari ging gepaard met een daling van de  omzet per kassabon met 0,3% van € 22,17 (jan 2013) naar € 22,09 (jan 2014).

Mede door de grote prijsverschillen wordt Duitsland steeds aantrekkelijker voor het doen van boodschappen, signaleert GfK. Zo kocht 48% van de Limburgers het afgelopen jaar een keer per maand over de grens. Begin 2013 was dat nog 44%.

Van de totale huishoudelijke voeding uitgaven besteden de Limburgers 4,8% (4,3% begin 2013) in het buitenland. Ook de inwoners van Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland besteden steeds meer bij Duitse supermarkten.

Ruim 15% van de Limburgse bestedingen op het gebied van wijnen/aperitieven  vindt over de grens plaats. Voor Brabanders/Zeeuwen is het vanwege het hogere prijsniveau minder aantrekkelijk om de supermarkten in België te bezoeken.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.