Afbeelding

Unilever blijkt duurzame doelen te verlagen

Door: Gé Lommen · leestijd 1 minuut Nieuws

Unilever blijkt zijn duurzaamheids- en maatschappelijke doelen te hebben verlaagd. Dat meldt Het Financieele Dagblad, en die heeft het weer van Bloomberg, het Amerikaanse zakenmedium, dat kennelijk ceo Hein Schumacher heeft geïnterviewd.

Unilever zou zichzelf minder strikte doelen hebben gesteld tan aanzien van het gebruik van plastic en van ‘leefbare lonen’ in de voortbrengingsketen. Unilever zou tot nu toe het doel hebben om het gebruik van plasticverpakkingen in 2025 met de helft te verminderen. Dat doel blijkt te zijn verschoven naar 2026 en daarnaast zou het dan niet meer om de helft gaan, maar om een derde.

Verder hanteerde Unilever het doel dat alle medewerkers in de productieketen in 2030 een ‘leefbaar loon’ zouden verdienen. Dat zou zijn veranderd in: minimaal de helft van al die medewerkers, direct en indirect, krijgen dat leefbare loon, alleen is daarvan het doel in de tijd gezien weer vooruitgeschoven, naar 2026. Verder meldt het FD dat een ander doel – in 2025 zou 5% van het personeelsbestand bestaat uit mensen met een beperking – zou zijn vervallen.

De krant spreekt van een trendbreuk, omdat ooit voormalig ceo Paul Polman als belangrijk voorvechter van verduurzaming gold, en diens opvolger Alan Jope zou nooit aan deze ‘esg’-eisen hebben getornd (‘esg’ is de Engelse afkorting van ‘environmental & social governance’). Daarmee gold Uninlever jarenlang als een bedrijf met een voorbeeldfunctie op het gebied van ‘esg’-doelen. Maar nu, onder het bewind van Jope’s opvolger Hein Schumacher, zouden die doelen alsnog worden verlaagd en dat valt bij ‘voorbeeldbedrijf’ Unilever des te meer op. Het doel van de vermindering van CO2-uitstoot zou wél overeind zijn gebleven, aldus het FD.

De krant wijst erop dat Unilever in een lastig parket zit, deze periode. De eerste illustratie daarvan is dat het bedrijf de ijsdivisie wil afstoten, en de tweede: Schumacher heeft een tijd terug een rendements- en productiviteitsdoel aangekondigd, van zo’n € 800 miljoen, in drie jaar. De jaaromzet van het bedrijf omvat zo’n € 60 miljard.

Daarnaast is er een tegenreactie ontstaan in de financiële wereld tegen de vele duurzaamheids- en maatschappelijk doelen die bedrijven kenbaar hebben gemaakt in de afgelopen jaren. Aandeelhouders, banken, beleggers etc. zijn gaan ageren tegen zulk soort doelen. Bovendien is de Amerikaanse miljardair Nelson Peltz sinds enige tijd lid van de raad van commissarissen. Hij was eerst activist en behaalde succes daarin doordat Unilever hem een rol in die rvd toebedeelde. Peltz strijdt om betere resultaten en rendement van Unilever.

(Foto: theeplukker in India; in 2016 bleek er sprake te zijn van misstanden in theeplantages die Unilever toen nog had, inmiddels heeft Unilever de theedivisie verkocht, fotobron: ‘Down to earth’; platform voor groene journalistiek’).

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.