Afbeelding

De ‘grote pubereter’ en het brood van Aldi

· leestijd 1 minuut Opinie

Effe iets persoonlijks. Jaren geleden alweer, was onze oudste zoon middelbare-scholier… een scholengemeenschap in Nijmegen, zeg, 14, 15 jaar oud. Hij had elke schooldag een trommeltje stevige boterhammen mee (van de bakker, de AH of de Plus in het eerste, het beste dorp onder Nijmegen, waar wij woonden), hup, op de fiets en succes vandaag, jongen… Van die scholengemeenschap wisten we: talloze jongens – meisjes een stuk minder – gooiden hun boterhammen meteen weg in de middagpauze, sprongen dan snel op de fiets, een wijk verderop, en sloegen dan in de Aldi aldaar flink in; chips, Red Bull’etjes of althans de Aldi’sche me-too-variant daarvan, flinke gevulde of roze koeken en noem maar op. En wij altijd maar hopen dat die van ons daar niet aan meedeed. De boterhammentrommel was wel elke dag leeg, en hij verklaarde… nou, u snapt ‘m wel… maar wat zei ons dat nou? En maar hopen dat het waar was wat zijn trommel ons liet zien.

Trouwens, als vandaag de dag, dik tien jaar verder, die oudste zoon voor zijn mamma en/of pappa kookt, vliegen de groentesoorten en de peulvruchtensoorten je om de oren, en zelf vreet hij volkorenbrood bij de vleet. Dus mocht toen flink mis zijn gegaan, dan is het alsnog goed gekomen.

Deze week is Aldi begonnen met een campagne voor de ‘enorme eter’ onder de pubers in een gezin (foto: beeld uit Aldi-campagne, fotobron: Aldi). Met: brood. ‘Net zo versgebakken brood, maar dan goedkoper’, luidt de slogan. ‘Het is de hoogste tijd om dat aan heel Nederland te vertellen’, aldus Aldi deze week in een persbericht. Met een tv-commercial, maar, aldus Aldi, ‘op alle marketingkanalen’. Aldi’s campagnemanager Luca Bade meldt in dat bericht: ‘We willen als positieve bondgenoot dicht bij de dagelijkse realiteit van de consument blijven. Daarom koppelen we een heldere claim aan een herkenbare situatie voor onze doelgroep. We zien een gezin, waar de puberzonen het dagelijkse brood als sneeuw voor de zon doen verdwijnen. En dan kun je maar beter slim inkopen.’ Aldi claimt ook: ‘Het brood (…) is zo aantrekkelijk geprijsd, dat het voor mensen moeilijk is om te geloven dat de kwaliteit goed is.’ En dan gaat het om ‘Bakkersgoud Rustiek’, een broodrange van de discounter en sinds 2018 in het assortiment. Aldi wijst met name op de variant Bakkersgoud Rustiek Extra Volkoren. ‘Met uitsluitend Nederlandse tarwe, gemalen door de Waddenmolen in het Groningse Uithuizermeeden.’

Klinkt allemaal heel ingenieus. Maar dit is wat elke formule in deze tijd wel kan verzinnen. Maar dan moet je het ook doen. Even terug naar ‘ons’, maar dan een veel verder verleden. Toen die oudste zoon van ons net een paar maanden was, woonde naast ons een gezin met drie flink uit de kluiten gewassen knapen, van 19, 17 en 15 jaar. Die oudste was bijna twee meter… En wat die allemaal nodig hadden en naar binnen werkten! Dus ja, een slim idee van Aldi, om in deze ‘dure tijden’ hierop te mikken. (Trouwens, bij dat gezin naast ons scheen er ook elke dag vijf liter cola doorheen te gaan, maar da’s even wat anders. Ook bij hen, hopen we, zal dat een geval zijn geworden van ‘all’s well that ends well’, om maar eens iemand te citeren van wie we volstrekt niet weten wat hij altijd at, maar die wel beroemd is geworden.)

Gé Lommen

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.