‘Non-food geen natuurlijk terrein voor supermarkten’

0
Leestijd: 2 minuten

In de week dat Albert Heijn start met de uitrol van het nieuwe non-foodassortiment, roepen we de uitspraken van Hema-topman (en voormalig AH-directielid) Ronald van Zetten nog maar eens in herinnering.

 

Van Zetten ging in een interview in FoodPersonality in september 2008 in op de discussie hoe zinvol het is om non-food aan het supermarktassortiment toe te voegen. Die discussie ontstond toen ook al naar aanleiding van plannen van AH om meer non-food te willen verkopen.

  

Van Zetten: “De fout die supermarkten maken is dat ze niet onderkennen dat het koop- en oriëntatiegedrag van consumenten in de supermarkt heel anders is dan in een winkelstraat. Wanneer je dat onderkent, kom je al snel tot de conclusie dat de potentie van non-food in een supermarktomgeving zeer beperkt is.”

 

“Let wel, ik zeg dus niet dat het onmogelijk is, maar vooral dat je er niet te veel van moet verwachten. Zonder hier nou precies te willen vertellen hoe je non-food in de supermarkt zou moeten verkopen, zijn er in feite twee mogelijke benaderingen waarbij je op non-foodgebied iets probeert mee te pakken van de grote klantenstroom die een supermarkt nu eenmaal heeft. De ene is een voorzichtige, door je uitsluitend te richten op logische aanvullingen op je foodassortiment. De andere benadering is een actiematige, zoals Aldi die al jarenlang heel goed en consistent laat zien.”

 

“Maar: non-food zal nooit het natuurlijke domein van de supermarkt worden. Als je dan toch meters te vullen hebt, dan vind ik een horeca-achtige invulling voor een supermarkt eigenlijk een logischer keuze, maar dan redeneer ik meer als consument. Met een invulling à la La Place kun je supermarkt en horeca vrijwel naadloos op elkaar laten aansluiten.”

 

In de XL’s in Muiden en Nijmegen start AH deze week met een nieuw, uitgebreid non-foodassortiment.