Omzet supermarkten daalt
Omzet supermarkten daalt Shelflife

Omzet supermarkten daalt

Algemeen

De supermarktomzet is in augustus met 2.0% gedaald tot € 2,47 miljard, zo maakt Gfk vandaag bekend. Wel steeg de omzet per kassabon met 1,2% tot € 21,45. Het aantal kassabonnen daalde echter met 3,2%. Over de eerste acht maanden van dit jaar daalde de omzet van supermarkten met 0,4%.

In de eerste acht maanden van dit jaar daalde de omzet van supermarkten van € 22,46 (2013) miljard naar € 22,36 miljard, een daling van 0,4%. GfK verwacht voor het hele jaar dat de omzet stabiliseert op het niveau van 2013 (€ 33,3 miljard).

In een eerste prognose Voor 2015 gaat GfK uit van een lichte groei van de omzet (+1%) met name door een toename van de waarde van de kassabon als gevolg van inflatie.

De klantenkring van de foodspeciaalzaken, met uitzondering van de reformzaken (denk aan EkoPlaza), staat in 2014 onder druk. Vooral de warenhuizen, slijterijen, tuincentra, bloemwinkels en groothandels verliezen klanten.

De foodspeciaalzaken behalen weinig omzet bij de huishoudens met kinderen en juist veel bij ouderen. De reformzaak of natuurvoedingswinkel is behoorlijk populair onder jongeren en weet dus ook steeds meer klanten aan te trekken.

Op jaarbasis is 85.8% van de Nederlandse huishoudens klant bij Albert Heijn. In vergelijking met 2012 winnen vooral Jumbo, Lidl en Nettorama klanten.


Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.