Omzetgroei A-merk blijft achter bij huismerk
Omzetgroei A-merk blijft achter bij huismerk Shelflife

Omzetgroei A-merk blijft achter bij huismerk

Algemeen

De omzet van grote A-merken in de Nederlandse supermarkten is afgelopen jaar met 2,2% gegroeid. De 100 grootste merken blijven daarmee opnieuw achter bij huismerken en bij de totale supermarktomzet.

Wanneer de groei van tabaksmerken uit de cijfers wordt weggelaten blijft er zelfs slechts een groei van 0,8% over. Dat blijkt uit de Merken Top 100 van IRI Nederland.

De honderd grootste A-merken laten grote verschillen zien in omzetindex. Categorieën die jarenlang groeiden staan nu onder druk zoals functionele zuivel, koelverse sappen en tussendoorkoeken. Traditionele merken als Hak, Mona, Croma, Aviko, Karvan Cévitam en Honig doen het goed, terwijl ook multinationals als Unilever, Procter & Gamble en Heinz er in slagen om met sommige merken tot bovengemiddelde groei te komen.

Daarbij wordt promotiedruk steeds vaker ingezet om huismerk en concurrentie terug te dringen. Campina is qua omzet nog steeds het grootste merk in de supermarkt.

De top 10 van de lijst van merken op basis van hun omzet in Nederlandse supermarkten van IRI Nederland ziet er als volgt uit:

1. Campina, € 408,0 miljoen

2. Marlboro, € 322,8 miljoen

3. Douwe Egberts, € 289,0 miljoen

4. Coca-Cola, € 257,0 miljoen

5. Heineken, € 238,9 miljoen

6. Friesche Vlag, € 204,6 miljoen

7. Unox, € 196,8 miljoen

8. Becel, € 160 miljoen,1

9. Dr. Oetker, € 159,8 miljoen

10. Danone, € 148,5 miljoen

Bron: IRI Nederland

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.