Sligro presteert beter met supermarkten

0
Leestijd: < 1 minuut

Sligro heeft de winstgevendheid van haar supermarkten sterk weten te verbeteren. Als resultaat van het ‘Masterplan Foodretail’ heeft het een verlies van € 1 miljoen in het eerste halfjaar weten om te buigen naar een winst van € 6 miljoen in het tweede halfjaar. Daarmee presteerden Emté en Golff beter dan de markt.

 

Begin januari maakte Sligro al bekend dat de supermarktdivisie van het concern vorig jaar een omzet van € 727 miljoen euro heeft geboekt, terwijl het in dat jaar 16 supermarkten sloot.

De verbetering van het bedrijfsresultaat werd vooral in de tweede helft van het jaar gerealiseerd. In het eerste halfjaar werd nog een verlies van € 1 miljoen geboekt, maar dat werd met een winst van € 6 miljoen in het tweede halfjaar meer dan goedgemaakt. De omslag is volgens Sligro het resultaat van het ‘Masterplan Foodretail’. Ook voor het komende jaar verwacht Sligro het in foodretail beter te doen dan de markt.

 

Het bedrijfsresultaat in foodservice daalde met € 2 miljoen. Met een bedrijfsresultaat van bijna € 93 miljoen is deze activiteit overigens nog altijd veruit het meest profitabele deel van Sligro. De daling van het bedrijfsresultaat wijt Sligro aan de toegenomen prijsdruk in de concurrentiestrijd tussen groothandels. Dit is deels gecompenseerd door kosten te verlagen. De omzet steeg met 6% naar € 1,53 miljard.

 

Voor de groep als geheel komt de nettowinst uit op € 74,3 miljoen, een toename met 4,2%. Dat is het beste resultaat in de geschiedenis van de onderneming. Directievoorzitter Koen Slippens: “In uitdagende marktomstandigheden heeft Sligro Food Group de groei in beide segmenten van de markt overtroffen en tegelijkertijd de hoogste nettowinst ooit weten te realiseren. Daar zijn wij trots op.”