Suikerfeest goed voor € 2 miljoen extra omzet
Suikerfeest goed voor € 2 miljoen extra omzet Shelflife

Suikerfeest goed voor € 2 miljoen extra omzet

Algemeen

Het suikerfeest, de traditionele afsluiting van de ramadan, levert de supermarkten voor een groot aantal categorieën extra omzet in vergelijking met de weken waarin geen suikerfeest gevierd wordt. Het gaat om een additionele omzet ter hoogte van € 2 miljoen, die met name de in zoetwaren zoals chocolade te merken is, zo blijkt uit onderzoek van SymphonyIRI.

De categorie chocoladerepen profiteert het meest van het suikerfeest: er werd in de aanloop naar het suikerfeest bijna € 1,1 miljoen meer omgezet in vergelijking met weken waarin het suikerfeest niet gevierd werd. Dit betekende een omzetstijging van 11%. Procentueel groeide andere categorieën zoals bladerdeeg (+25%) en andere hartige deegwaren (+24%) zelfs nog harder. Ook bakbenodigdheden (+13%) en zonnbloemolie (+13%) noteerden stijgingen. SymphonyIRI meldt ook dat non-food categorieën zoals kleding en geuren positief hebben geprofiteerd van het suikerfeest. De cijfers zijn gebaseerd op scanningsgegevens verkregen uit de kassa’s van Nederlandse supermarkten.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.