Supermarktomzet: procentje erbij in april

0
Leestijd: < 1 minuut

Supermarkten realiseerden in april een omzet van € 2,62 miljard, wat neerkomt op een stijging van 1,0% ten opzichte van april 2015 (toen € 2,60 miljard). In de eerste vier maanden van dit jaar steeg de supermarktomzet volgens GfK met 2,6% naar € 11,21 miljard ten opzichte van € 10,93 miljard in het eerste kwartaal van 2015. De toename valt vooral toe te schrijven aan een stijging van het aantal uitgegeven kassabonnen (+2,2%) oftewel een hogere bezoekfrequentie.
GfK constateert dat steeds meer consumenten in Duitsland boodschappen doen. Bijna vier op de tien Nederlandse huishoudens (38,1%) in het grensgebied met Duitsland doet gemiddeld 10,9 keer per jaar boodschappen over de grens. Vooral alcohol (wijn, aperitieven en bier) en drogisterijartikelen die er aanzienlijk goedkoper zijn worden veel over de grens gekocht.

Afvloeiing naar de Belgische zuiderburen vindt veel minder plaats. In vergelijking met 2014 ziet GfK zelfs een afname van 0,93% naar 0,85%, terwijl het richting onze Oosterburen in dezelfde periode juist steeg van 3,66% naar 3,86%. Ook de Nederlandse huishoudens die niet in het grensgebied woonachtig zijn, hebben meer over de grens gekocht.