Udea (Ekoplaza) en Marqt willen fuseren
Udea (Ekoplaza) en Marqt willen fuseren Shelflife

Udea (Ekoplaza) en Marqt willen fuseren

· leestijd 1 minuut Algemeen

Udea en Marqt maken bekend dat een meerderheid van de aandeelhouders van Marqt een overeenkomst gesloten heeft met Udea om samen te gaan. Met deze stap versterkt de combinatie haar toonaangevende positie op het gebied van biologische en duurzame retail en groothandel in de Benelux. De bedrijven zetten samen in op groei en de verdere versterking van de merken. Marqt was de afgelopen periode actief op zoek naar een strategische samenwerkingspartner voor de toekomst. Het samengaan van beide organisaties is onder voorbehoud van goedkeuring door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Daarnaast zal er via juridische weg nog een formele bekrachtiging van dit besluit worden gevraagd voor Marqt-aandeelhouders die nog niet hebben getekend.

Founding shareholder Plantwijck, het management van Marqt en laatst toegetreden aandeelhouders Social Impact Ventures en Triodos Organic Growth Fund hebben in Udea de ideale partner gevonden die de beste kans biedt om het gedachtegoed van de retailer toekomstbestendig voort te zetten. Door deze samenwerking wordt de duurzame missie behouden, kunnen grote operationele en logistieke synergievoordelen behaald worden en ontstaat een gezonde basis en financiële structuur om op voort te bouwen. Bovendien blijft Marqt als retailer en merk behouden voor de toekomst.

Marqt zal vanuit haar Amsterdamse basis focussen op kleinere eet- en drinkwinkels, Marqt Keuken en online. Om daarmee nog meer te profiteren van de kansen van de veranderende behoeften en wensen van de grootstedelijke consument en de toenemende verkopen van biologische- en duurzame producten en verse maaltijden.

Samen hebben de bedrijven de ambitie om impact te maken op het domein van biologisch en duurzaam in Nederland en België. De samenwerking stelt Marqt in staat om op een mooi biologisch platform de gewenste continuïteit te realiseren en zorgt voor verbetering van de concurrentiekracht. Udea biedt als nieuwe aandeelhouder de beste kans om het gedachtegoed van Marqt voort te zetten.

Het samengaan van beide organisaties zal in de komende periode nader worden uitgewerkt. Duidelijk is nu reeds dat zowel de formules van Marqt als van Ekoplaza in de huidige vorm blijven bestaan. Wel zal een rationalisatie van het Marqt-winkelportfolio plaatsvinden, in eerste instantie zal het aantal winkels het komende jaar teruggaan naar een gezonde basis van circa tien tot twaalf rendabele winkels. Om vanuit hier weer verder te kunnen gaan bouwen.

Geholpen door de bestaande infrastructuur van Udea zal Marqt kunnen gaan focussen op zowel online bezorging als ook een forse uitbreiding van de capaciteit van Marqt Keuken. Het komende jaar wordt gebruikt om een doordacht en zorgvuldig samenwerkings- en integratieplan uit te werken.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.