WK en warmte stuwen supermarktomzet

Nieuws

De afgelopen week (week 25) behaalden de supermarkten bij een weekomzet van € 618 miljoen een extra omzet van € 21 miljoen ten opzichte van een gemiddelde week in 2010. Niet alleen de WK-koorts stuwt de omzet, ook het warme weer leidt tot extra bestedingen in de supermarkt.

De afgelopen vier weken is er € 76 miljoen extra omzet in de supermarkten gerealiseerd; het warme weer heeft hier ook een positieve bijdrage aan geleverd. Consumenten kiezen enerzijds voor one-stop shopping (meer naar supermarkt en minder naar markt/speciaalzaken), anderzijds wordt er meer uitgegeven aan drank en maaltijd (barbecue/zomerfruit). De inschatting is dat de extra omzet gecorrigeerd voor weersinvloeden € 45 miljoen bedraagt.

De extra omzet van de supermarkten is mede veroorzaakt door WK-acties. 47% van de huishoudens heeft WK-gadgets gespaard. Vaak spaarde men bij verschillende supermarkten (gemiddeld 1,7). Bijna de helft van de spaarders beoordeelde de spaaracties met een rapportcijfer van 8 of hoger. Het gemiddelde rapportcijfer is een 7,4.

De Oranjekoorts ligt nu hoger dan tijdens EK 2008 en op gelijk niveau met het WK van 2006 (basis gekochte producten uit ‘Oranje food mandje’). Vooral in het zuiden van het land (1 op de 6) en bij de gezinnen (1 op de 5) ligt de aankoop van oranjeproducten hoger dan in gemiddeld Nederland (1 op de 8).

De top-5 oranjeproducten van deze week zijn:

1 Lipton WK-actieproducten

2 Campina Oranje vla

3 Bifi Oranjesupporter

4 Mini Babybel kaasjes

5 Page WK-verpakking

Bron: GfK

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.