IRI Corona Update: fruit en vlees groeien sterk

0
Leestijd: 2 minuten

Marktonderzoeksbureau IRI heeft opnieuw een update gemaakt met betrekking tot de impact van de coronacrisis op supermarkten, drogisterijen en slijterijen. Vorige week concludeerden de onderzoekers al dat er sprake is van een zekere normalisatie van de supermarktomzet. Van hamstergedrag, zoals vooral in de eerste dagen na het van kracht worden van de beperkende maatregelen waarneembaar was, lijkt in de cijfers over week 14 geen sprake meer. Met een groei van 8,3% ten opzichte van dezelfde week vorig jaar, is er weliswaar nog altijd sprake van een flinke omzetgroei, maar is de gekte er intussen af.

Online groei beperkt

In vergelijking met week 13 is er sprake van een omzetdaling van € 13 miljoen oftewel 2%. Year to date staan supermarkten ten opzichte van vorig jaar nog altijd op een plus van € 64 miljoen oftewel 8%. IRI ziet een vergelijkbare ontwikkeling bij drogisterijen en slijterijen. Nieuw is dat ook de omzetdaling van gemakswinkels zoals AH to go en Jumbo City inmiddels lijkt te stabiliseren. Online groeit nog iets verder door ten opzichte van voorgaande weken. Dat online boodschappen doen niet harder doorgroeit heeft waarschijnlijk te maken met de beperkte capaciteitsuitbreidingen van dit verkoopkanaal.

Fruit en vitamines

Op categorieniveau binnen supermarkten ziet IRI binnen de versgroepen de afgelopen week de sterkste groei voor fruit en vers vlees. Intussen blijven de gezondheidscategorieën bij drogisterijen en supermarkten hard groeien. Daarbij gaat het om producten als thermometers, vitamines en zelfzorggeneesmiddelen.