Marktaandelen 2020 volgens IRI: full service wint van prijsvechters
Marktaandelen 2020 volgens IRI: full service wint van prijsvechters Shelflife

Marktaandelen 2020 volgens IRI: full service wint van prijsvechters

· leestijd 1 minuut Algemeen

De definitieve behaalde omzetten en marktaandelen 2020 van de Nederlandse supermarken volgens IRI zijn bekend. In 2020, waarin de supermarktomzetten sterk gestegen zijn door de Corona maatregelen, laten, mede gerelateerd aan de angst voor het virus, full service supermarkten met een breed assortiment groei zien in marktaandeel, terwijl prijsvechters en hard discount marktaandeel inleveren.

De omzet van de Nederlandse supermarkten steeg in 2020 (inclusief de 53e week) met 11,2% tot net boven de € 45 Miljard, een stijging van ruim € 4,5 Miljard ten opzichte van 2019. Een veelbesproken groei die uiteraard vooral wordt gedreven door de coronamaatregelen: sluiting van de horeca, thuis werken en thuisblijven leidde tot een sterke stijging van de thuisconsumptie en dus tot stijgende aankopen in de supermarkt. Een klein gedeelte van de groei wordt uiteraard ook verklaard door de 53e week die 2020 kende, als we hiervoor corrigeren resteert een groei van 9,0%.

De marktaandelen zoals door IRI gepubliceerd, worden gemeten inclusief hard discount en inclusief de online verkopen van de ‘traditionele’ supermarkten. Het meest opvallend is de winst van full service supermarkten met een breed assortiment versus de daling van de prijsvechters zoals Aldi, Lidl en Dirk. Waar shoppers normaliter meerdere supermarkten per week bezoeken voor hun dagelijkse boodschappen, nam in 2020 uit angst voor het Corona virus het ‘one stop shopping’ toe, waardoor prijsvechters minder bezocht werden. Ook de kleinere regionale ketens hebben geprofiteerd van de behoefte van de shopper om dichtbij aankopen te doen in een niet te drukke supermarkt.

IRI marktaandelen supermarkten 2020

Jumbo weet haar marktaandeel het sterkst te verhogen. Het marktaandeel van deze formule stijgt met 0,6%-punt naar 21,4%. Uiteraard wordt deze groei ook mede veroorzaakt door de uitbreiding van het aantal Jumbo winkels. Ook marktleider Albert Heijn is erin geslaagd in 2020 haar marktaandeel weer te laten groeien en stijgt met 0,1%-punt naar 34,8%. Binnen de Superunie-leden zien we de grootste winst voor Coop en Plus (beide +0.2%-punt), maar ook Poiesz weet 0,1%-punt marktaandeel te winnen, terwijl Dirk licht marktaandeel verliest.

Hard discount is de grote verliezer van het afgelopen jaar. Na jaren van groei zagen we in 2019 al een kleine

daling en deze daling wordt in 2020 nog groter. Aldi en Lidl verliezen samen maar liefst 0,5-%-punt

marktaandeel ten opzichte van vorig jaar.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.