Albert Heijn kent al geruime tijd het Beter voor Natuur & Boer-programma. Tot voor kort gebruikte het de specifieke claim ‘samen met onze telers/onze boeren werken wij aan een duurzamere toekomst’, waarbij het verwees naar de website voor meer informatie. Maar dat is volgens de ACM niet voldoende.
Albert Heijn kent al geruime tijd het Beter voor Natuur & Boer-programma. Tot voor kort gebruikte het de specifieke claim ‘samen met onze telers/onze boeren werken wij aan een duurzamere toekomst’, waarbij het verwees naar de website voor meer informatie. Maar dat is volgens de ACM niet voldoende.

Ook Albert Heijn door ACM op vingers getikt vanwege misleidende duurzaamheidsclaims

Door: Marieke Venbrux · leestijd 1 minuut Nieuws

Albert Heijn moet onduidelijke en onjuiste duurzaamheidsclaims uit de winkels verwijderen. Na Plus heeft de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) nu ook Albert Heijn op de vingers getikt vanwege het gebruik van misleidende duurzaamheidsclaims. 

Albert Heijn gebruikte in verschillende winkels de term ‘meest duurzame supermarkt’ en baseerde dit op onderzoek naar de beleving van consumenten en niet op concrete duurzaamheidsinspanningen. Dit was onvoldoende duidelijk, aldus de ACM. Bovendien was het onderzoek achterhaald. 

Info op website onvoldoende 

Daarnaast gebruikte Albert Heijn de claim ‘samen met onze telers / onze boeren werken wij aan een duurzamere toekomst’. Albert Heijn verwees naar de website voor meer informatie, maar ook dat is volgens de ACM niet voldoende. Claims dienen zo feitelijk en volledig mogelijk te zijn, zodat de consument meteen begrijpt wat het duurzaamheidsvoordeel is. 

‘Alleen claims gebruiken die kloppen’

“Bedrijven moeten eerlijk en duidelijk zijn over duurzaamheid. Dit betekent dat zij alleen claims kunnen gebruiken die kloppen en die begrijpelijk zijn”, zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. Albert Heijn heeft inmiddels toegezegd de claims te verwijderen, aldus de ACM. 

Ook Plus de mist in 

Eind vorig jaar werd ook Plus al door de ACM op de vingers getikt, vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. Plus gaf net als Albert Heijn aan de claims in de winkels en in de folder te zullen verwijderen en heeft dat naar eigen zeggen inmiddels ook gedaan. 

AH eerder al in de fout 

Het is overigens niet voor het eerst dat Albert Heijn in de fout gaat als het gaat om duurzaamheidsclaims. Het werd eind 2022 al door de Reclame Code Commissie tot de orde geroepen, omdat het (onder andere op de eigen website) publiekelijk meldde: ‘Albert Heijn is voor het zesde jaar op rij verkozen tot de meest duurzame supermarktketen van Nederland. Dat is de uitkomst van de Sustainable Brand Index™ 2022, het grootste en meest toonaangevende onderzoek in Europa op het gebied van consumentenmerken en duurzaamheid’. Bij de RCC kwam een klacht binnen over deze melding van Albert Heijn, waarna de commissie onderzoek deed en oordeelde dat de claim misleidend was.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.