Marktaandelen 2020 volgens Nielsen: 'online' goed voor 20% van de omzetgroei
Marktaandelen 2020 volgens Nielsen: 'online' goed voor 20% van de omzetgroei Shelflife

Marktaandelen 2020 volgens Nielsen: ‘online’ goed voor 20% van de omzetgroei

Algemeen

Het jaar 2020 was een zeer turbulent jaar voor de supermarktbranche. De omzet bereikte in 2020 (inclusief week 53) met € 44,7 miljard een recordhoogte. Dit betekende een groei van 11,2% versus 2019, daar waar de gemiddelde groei van de afgelopen drie jaar 3,5% bedroeg. In euro’s bedroeg de groei € 4,5 miljard ten opzichte van 2019.

Online boodschappen doen, bleek in 2020 een onmisbare schakel voor zowel retailers als consumenten. De sterke groei van online verkopen droeg voor circa 20% bij aan de totale supermarkt groei van de eerder genoemde € 4,5 miljard.

Nielsen marktaandelen 2020

Veel van de extra groei, zowel in de winkels als online, laat zich verklaren vanuit de overheidsmaatregelen in het kader van COVID-19. Thuiswerken en horecasluitingen tijdens de diverse lockdowns zorgden onder meer voor lege schappen aan het begin van de eerste lockdown en de hoogste weekomzet ooit in week 51.

Een opvallend verschil met de marktaandelen van de supermarkten zoals die door marktonderzoeker IRI zijn gepubliceerd (eveneens vandaag) is het marktaandeel van Albert Heijn. Dat zet IRI op 34,8%, terwijl Nielsen het op 35% becijfert.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.